mandag den 27. januar 2014

Krop og kunst udarbejdet af Sibel

Forfatter: Sibel Bilgin
Tema: Krop og kunst
I dag skal I undersøge hvad skønhed er i dag og var i tidligere perioder
1.)    Find typiske billeder af fem mandlige og fem kvindelige, nutidige, internationale filmstjerner, modeller eller berømtheder, der alle skal se godt ud! Find billeder af både deres krop (ikke nødvendigvis afklædt, men hvor deres kropsform er tydelig) og af deres ansigt.

Kvinder:





Mændene:

1.)    Beskriv ud fra de 10 personer deres fællestræk og opstil det moderne skønhedsideal for kvinder og for mænd. Brug mindst 200 ord.
Fællestrækkene hos mændene er deres muskuløse kroppe, og nogle af mændene har også tatoveringer som kropsudsmykning. To af mændene bærer smykker som armbånd og en lang halskæde om halsen. Alle mændene viser deres overkroppe og udstråler et højt niveau af self-efficacy samt et indtryk af et ”tough guy look” . Kvinderne derimod har fællestræk af at være meget tynd, så man tydeligt kan se strukturen af knoglerne. Kvinderne bærer alle meget lidt tøj, og tre af kvinderne har næsten ingen barm, mens to af kvinderne har en rimelig fyldig og mærkbar barm.  Kvinderne udstråler sexappeal og de har en mærkbar udstråling af self-efficacy i deres kropssprog.
Skønhedsidealet for en kvinde i det senmoderne samfund er en kvinde der er utrolig slank, men gerne markeret i muskulaturen med store runde silikonebryster. Hun skal have små tatoveringer hist og pist på kroppen, og helst bære mærket modetøj, en dyrt mærket parfume og håret skal ikke sidde som en tilfældighed.
Skønhedsidealet for en mand i det senmoderne samfund er en mand der er muskuløs og markeret.  Han skal have tatoveringer forskellige steder på kroppen og helst være så metroseksuel som muligt, brynene skal være trimmet, solariet skal tages i brug og håret skal ikke sidde som en tilfældighed. Manden skal have høje kindben og mærkbare kæbemuskler der skal signalere at han er en alfahannen.
2.) Kig nu på billeder fra barokken ca. 1600-1750.
Se især på værker af kunstnerne (Titlerne er angivet på engelsk for at lette søgningen)
Peter Paul Rubens: F. eks.
o Rape of the Daughters of Leucippos.
o Descent from the Cross
Rembrandt van Rijn:
o Bathseba
o Descent from the Cross
Diego Velazquez:
o Venus with Mirror (Rokeby Venus)
o The Triumph of Bacchus
2.)Forklar barokkens skønhedsideal for kvinder og mænd og hvordan det er forskelligt fra nutidens. Også 200 ord.
Barokkens skønhedsideal for mænd:
Mændene i barokken skulle have langt skæg for at markere deres manddom overfor det modsatte køn. Mændene skulle også have langt hår, fedt på kroppen for at signalere styrke og så skulle de også være blege i huden. Datidens mænd var ikke så optaget af deres udseende, hvorimod nutidens mænd går ekstremt meget op i hvordan andre personer opfatter og ser dem udefra.
Forskelle fra nutidens skønhedsidealer:
Datidens mænd behøvede ikke have muskler eller markering for at imponere det modsatte køn, hvorimod nutidens mænd går meget op i at opbygge muskler, for dernæst at øge deres chance for at imponere kvinderne.
Barokkens skønhedsideal for kvinder:  
kvinder skulle være voluminøse, i dag vil vi nærmest sige størrelse XXL. Frodige og
Runde kvinder var nemlig et tegn på velstand. I 1600-tallet hærgede hungersnøden i
Europa, og følgelig ønskede tidens rigmænd, at deres hustruers udseende skulle reflektere,
At de havde overflod og veldækkede borde. De fattige var tynde.
Selv om de velpolstrede kvinder var populære i en stor del af historien, har der
været stor forskel på, hvordan polstringen skulle være fordelt. Til tider skulle brystet
være i fokus (rokokoen), til andre tider bagdelen (victorianismen). Rokokoen var en
løssluppen tid, der godt kunne tåle at se barm. Victorianismen var særdeles snerpet,
Og derfor skulle hele brystpartiet været dækket. De kvindelige former blev så understreget
ved brug af korset og fiskebenskørt.

Forskelle fra nutidens skønhedsidealer:

Nutidens kvinder er så tynde som overhovedet er muligt. I barokken var det et skønhedsideal at have store former, hhv. barm, bagdel og hofter.  Kvinderne i barokken skulle være så blege som muligt, da det signalerede uskyld og renhed, hvorimod nutidens kvinder tager meget solarie og stræber efter en gyldenbrun solariekulør.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar